Lekar för flera

Gör resan roligare med Busstidningens lekar! Här listar vi lekar som passar då man är flera personer. Gå till fliken Lekar för två för fler lekar! Busstidningen –din livboj i tristessen!

 

Nynna låten

I den här leken sätter en av spelarna på sig hörlurar och börjar lyssna på en slumpvis låt, som den sedan ska nynna med i utan ord. De andra ska sedan gissa vilken låt det är. När de tror sig veta svaret ropar de först ut sitt namn. Bestäm först om svaret ska vara låttiteln eller artisten, eller både och! Är svaret rätt får den rättgissande spelaren börja nynna till en låt, annars fortsätter samma spelare att nynna på sin låt tills någon svarar rätt.

 

Ordcharader

Först delar man upp spelarna i två lag och alla skriver namnet på fem kända personer på fem olika lappar, som läggs i en påse. Den första spelaren drar en lapp och försöker med ord beskriva personen medan de andra i samma lag gissar vem det är. Spelaren får 30 sekunder på sig att försöka hinna med så många lappar som möjligt. När tiden är ute är det en spelare från det andra laget som får 30 sekunder. Det lag med flest lappar har vunnit omgång 1. Därefter lägger man tillbaka alla lappar och en spelare från lag 1 får 30 sekunder på sig. I denna omgång får spelaren dock bara använda sig av tre ord för att beskriva personen. Man spelar även en tredje omgång, och under denna omgång får spelaren bara använda sig av ett ord. Laget som vunnit två omgångar är vinnarna!

 

Antiassociationsleken

En person börjar med att säga ett ord, t.ex. häst. Sedan ska nästa person i motsols riktning säga ett ord, som inte på något sätt har med det första ordet att göra. Så fortsätter man tills någon säger ett ord som är associerat till det förra, då åker den personen ut och de övriga får fortsätta. T.ex. får man efter häst inte säga hund eller motorcykel. Om man vill göra det ännu lite svårare kan man ha med regeln att de ord man säger inte får vara associerad till något av de ord som sagts tidigare.

 

 

Sånglek

Spelarna delar upp sig i två lag och en lekledare. Lekledaren säger en bokstav och nu gäller det för lagen att komma på en sång som börjar på den bokstaven. Först till fem vinner. Man kan även säga ord, t.ex. apa, och sedan ska lagen komma på en sång som har ordet apa i texten.

 

På minuten

Först utser man en spelledare, som får hitta på ett ämne. Det kan vara t.ex. ”Därför går jag aldrig ut efter klockan nio på kvällen.” Den första spelaren har nu en minut på sig att prata om ämnet, och får inte tveka eller upprepa sig. Om spelaren gör det får de andra spelarna ropa sina namn, och det blir då den som ropade sitt namn först som får ta över historien. Spelledaren får godkänna eller avfärda protesten. Den som är berättaren när minuten är slut är vinnaren.

 

Tänk utanför boxen

Utse en spelledare, som får till uppgift att välja en sak, t.ex. ett äpple. Spelarna ska nu hitta på nya och annorlunda användningsområden för saken. När en spelare har kommit på en idé ropar den ”Eureka!”. När alla har kommit på en idé går man igenom förslagen och röstar fram en vinnare.